AT MINANGKABAU LAND (10 -13 Jun 2009)

Tuesday, June 16, 2009

PADANG DALAM INGATAN

"Sudahkah anda berbudaya minang? "Signboard besar terpampang on d way balik ke Padang selepas singgah membeli di beberapa kedai embroidery spt Annisa Embroidery, Hjh Rosma Embroidery dan banyak lagi kedai serupa itu. "Sudahkah anda berbudaya minang" selepas anda mendengar cerita tentang Rumah Gadang, Adat Pepatih & Temenggong, Riwayat hidup & perjuangan Haji Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA) di Muzium HAMKA dll.
Yang pasti aku memang anak minangkabau. Datokku sebelah ayah memang orang Padang tapi sukar untuk mencari waris2 itu kerana sudah lama datokku meninggal dunia. Jika tidak pasti aku akan mencarinya. Aku tidak pandai berbahasa minang tetapi aku boleh faham apabila orang bercakap minang. Kini rasanya aku bangga sekali kerana dapat menjejakkan kaki ke negeri nenek moyangku. Orang Padang suka berniaga...hurm..patutlah darah minang tu dah lama mengalir di dalam tubuhku dan kini aku benar-benar jatuh cinta untuk berniaga...

No comments:

HARI KEDUA

BALI 3 -7 jun

BUKIT TINGGI PAHANG

Vacation at Bandong